jueves, 7 de noviembre de 2013

Activitats interactives

A continuació us presentaré la meva darrera entrada del blog, però primer cal dir que aquesta entrada és compartida amb el meu company Alberto García, ja que a partir d'ara les entrades aniran enfocades a un projecte que hem triat conjunt, que es diu Kantaconmigo. Anirà enfocat a la música i on presentarem recursos per poder-los tractar a les aules de Primària. Esperam que us agradi!
 Hem pogut veure a l'altre entrada algunes eines de creació multimèdia. Aquesta vegada el que presentarem seran dos recursos que serveixen per crear activitats interactives, i que a nosaltres ens han cridat l'atenció. A continuació, presenarem dues activitats interactives que hem creat nosaltres en funció d'una de les dues pàgines web que hem elegit.
Abans de tot, us presentarem un llistat amb algunes eines per crear activitats interactives, i serà a continuació quan n'analitzarem dues.
  • Xerte. És un dels pocs “creadors de continguts” preparats per treballar de manera molt còmoda. És un producte d'altíssima qualitat, i molt interactiu i modificable, envers petits canvis adaptar-ho a qualsevol necessitat d'aula.
  • Ardora. Es tracta d'una aplicació per crear activitats. Dins de les activitats que podem crear hi ha les següents: mots encreuats, sopes de lletra, diferents tipus de pàgines multimèdia, etc.
  • Malted. És una eina per a la creació i execució d'unitats didàctiques multimèdia i interactives per ser utilitzades per l'alumnat com a pràctiques d'aprenentatge en aules dotades tecnològicament. Aquesta eina ha estat desenvolupada en particular per a l'ensenyament d'idiomes.
  •  Hot Potatoes. És una aplicació bastant útil per elaborar exercicis per als nostres alumnes, i així poder-los posar a la seva disposició. És un conjunt de diferents eines per crear activitats que es poden realitzar a través de navegadors, per tant, permet que sigui accessible per a tots els alumnes.
  • JClic. És un entorn per a la creació, realització i avaluació d'activitats educatives multimèdia, desenvolupat en la plataforma Java.
  • Educaplay. És una eina que ens permet la creació d'activitats educatives multimèdia perquè puguem usar a l'aula amb els nostres alumnes. Algunes de les activitats que ens permet crear són: mapes, endevinalles, sopa de lletres, mots encreuats, etc.
  • eXeLearning. És un programa per la creació d'activitats educatives de codi obert. És de fàcil maneig i incorpora una gran quantitat d'eines. És un dels programes més usats per a la creació de recursos didàctics. A més, no fa falta tenir coneixements de programació, ja que es molt fàcil d'usar.
Ara analitzarem dues d'aquestes activitats:
  • Nom de l’eina: JClic
  • URL: http://clic.xtec.cat/es/jclic/ 
  • Forma d’execució: local-plataforma. T'has de descarregar l'aplicació a l'ordenador per començar a gaudir d'ella.
  • Modalitats d’accés i distribució dels continguts creats: local-plataforma o web. Una vegada has creat un joc, com pot ser una sopa de lletres, queda guardat a la plataforma i des d'allà hi pots accedir. També hi pots accedir des d'una pàgina web on es podran visualitzar les activitats en un applet. Un applet és un objecte incrustat en una pàgina web. Els projectes que es veuen d'aquesta manera no queden emmagatzemats en el disc dur: JClic els descàrrega, els utilitza i finalment els esborra.
  • Descripció de les prestacions i utilitats de l’eina: JClic està format per un conjunt d'aplicacions informàtiques que serveixen per realitzar diversos tipus d'activitats educatives: trencaclosques, associacions, exercicis de text, paraules creuades ... Les activitats no s'acostumen a presentar soles, sinó empaquetades en projectes. Un projecte està format per un conjunt d'activitats i una o més seqüències, que indiquen l'ordre en què s'han de mostrar. JClic té una arquitectura oberta que permet ampliar o adaptar les seves funcionalitats en diversos aspectes. Es poden crear nous mòduls Java que estenguin el funcionament del programa. Tots els textos i missatges de JClic es troben en fitxers externs, amb la finalitat de simplificar la seva traducció a altres idiomes.
  • Reflexió sobre les possibilitats i limitacions d’aquestes eines per a l’educació primària: Hem comprovat que aquest suport per fer activitats és una aplicació de fàcil maneig. A més et deixa posar les imatges que tu vols, així com els missatges tant, d'inici, com de correcció, com de final del joc. Per tant, ens permet ser creatius amb les frases per tal de motivar als alumnes. Un inconvenient que hi hem trobat, és que a l'hora de penjar una activitat a un lloc web, com pot ser aquest blog, és complicat saber com s'ha de fer, ja que la tasca és un poc entrebesada. Però una vegada que ho tens, les activitats que pots fer són dinàmiques pels infants. També permet adaptar els nivells de dificultats, per exemple, si fas un memory, permet posar-hi totes les files i columnes que vulguis. Així, podrem adaptar les activitats segons el nivell dels nostres alumnes.
La segona activitat que analitzarem és la següent:
  • Nom de l'eina: Educaplay
  • URLhttp://www.educaplay.com/.
  • Format d'execució: web. És necessari registrar-te a la pàgina web d'Educaplay per poder utilitzar-la
  • Modalitats d’accés i distribució dels continguts creats: web. La nostra activitat creada es quedarà guardada a la pàgina web i sempre que ens hi conectem podrem usar l'aplicació que hem creat
  • Descripció de les prestacions i utilitats de l’eina: Després de registrar-nos a la pàgina web, és el moment de començar a crear una activitat. Per poder-ho fer, hem de fer un clic sobre el botó crear una activitat. Allà ens sortiran totes les opcions que tenim de crear, com són: endevinalles, dictats, mots encreuats, sopes de lletres, mapes interactius, etc. Una vegada que haguem triat el tipus d'activitat que volem fer, hem de triar l'idioma en que volem que estigui la nostra activitat. A continuació, escriurem el títol i l'edat a la que està destinada. Finalment fem una petita descripció i ja la tenim feta.
  • Reflexió sobre les possibilitats i limitacions d’aquestes eines per a l’educació primària: Totes les activitats que nosaltres puguem crear es poden penjar a plataformes com el Moodle. Aquestes aplicacions les podem dur a terme fàcilment a l'aula, ja que són de creació fàcil i ràpida. Per tant, no és necessari tenir coneixements d'informàtica pel maneig d'aquesta aplicació. Creiem que es poden apropar a la quotidianitat de l'alumne, ja que ens permet posar-hi les imatges que nosaltres vulguem, per això, si estem tractant un tema en concret a l'aula podem decidir les imatges que posem. Una de les limitacions que hem trobat és que, a vegades, hi ha problemes amb els accents. Per tot això, creiem que és una molt bona plataforma per poder crear activitats interactives i, per tant, integrar les noves tecnologies a l'aula d'una manera diferent. D'aquesta manera nosaltres hem decidit crear dues activitats amb Educaplay, es tracten, una de relacionar diferents instruments amb el grup al que pertanyen, i l'altre, és un joc de mots encreuats del llenguatge musical.
Com acabam de dir, hem decidit usar Educaplay per crear les nostres activitats de Kantaconmigo. Hem dissenyataquestes dues activitats.
Cercam el llenguatge musical!


Qui va amb qui?

Aquí us deixem la guia didàctica dels jocs que hem creat amb el programa Educaplay:  


Crec que aquesta activitat ens ha fet veure que no importa cercar sempre les activitats per Internet o a qualsevol programa, sinó que nosaltres tenim l'oportunitat de crear unes activitats tal qual vulguem que siguin. Hi ha infinitat de programes per fer-ho, per tant, hem d'aprofitar aquesta oportunitat, perquè ningú millor que nosaltres com a mestres sabem com son els nostres alumnes, quines són les seves característiques o el que els motiva. És per això, que tenim l'ocasió de fer activitats adaptades a ells, sense esperar que ningú altre les creí per nosaltres. Són eines molt fàcils d'utilitzar i en podem treure profit. He de dir que mai havia vist cap d'aquests recursos, però no m'ha estat difícil usar-los, per això convit a la gent a que en faci ús, ja que són molt interessants. Per tot això, crec que és una pràctica que ens ha brindat l'oportunitat de veure més enllà i ensenyar-nos tots els recursos que hi ha per la web.

Per concloure aquesta entrada, deix una captura de pantalla del meu Symbaloo, en el qual he fet modificacions. He afegit algunes de les eines o recursos que hem anat veient en aquestes dues darreres pràctiques. Ja que crec que ens han ensenyat coses molt interessants que estan dins un marc acadèmic. Per això, si comparam la primera captura del Symbaloo amb aquesta, podrem observar com ha canviat, aquest pic havent-hi més recursos.





Mar Bergas.

No hay comentarios:

Publicar un comentario