jueves, 21 de noviembre de 2013

Creació d'un material d'àudio

Aquesta nova entrada que public segueix essent per crear materials relacionats amb el nostre projecte de Kantaconmigo. Aquesta vegada, es tracta de realitzar un material d'àudio que pugui servir d'activitat per els alumnes. Com nosaltres hem triat un projecte relacionat amb la música i amb els instruments, aquesta pràctica ha anat en aquesta direcció. Per això,el material d'àudio que hem creat ho hem fet amb el programa Audacity.
Audacity és una aplicació informàtica multiplataforma lliure, que es pot usar per a l'enregistrament i edició d'àudio, distribuït sota la llicència GPL. És l'editor d'àudio més difós en els sistemes GNU/Linux. Nosaltres hem triat aquest programa ja que és molt fàcil d'utilitzar, a més, comptàvem amb un tutorial que ens ha servit de gran ajuda per les coses que no sabíem fer. Però, a part d'Audacity, també hi ha altres programes editors d'àudio com poden ser:
  • Ocen audio. També multiplataforma (Windows, Mac i Linux), Ocen Àudio permet editar arxius d'àudio, manipular eficientment arxius molt grans i posseeix un espectrograma que permet realitzar anàlisis visuals molt facilmente. L'únic inconvenient és que està amb anglès, però és fàcil d'usar.
  • Wavosaur. Aquest petit programa, de menys de 1MB de grandària i sense necessitat d'instal·lació, és una excel·lent alternativa a qualsevol editor de so, que no és menys potent per ser més petit. A més, conté una gran llista d'opcions i funcions per modificar els nostres arxius d'àudio. També està amb anglès
  • Nero Wave Editor. La coneguda suite d'enregistrament de CDs, Nero, conté una utilitat gratuïta, que es pot descarregar des del seu web, es diu Nero *ave Editor. Es tracta d'un senzill editor que permet manipular arxius d'àudio, eliminar xiuxiuejos i clics, o aplicar una gran quantitat d'efectes i altres operacions.
  • Traverso DAW. És un programa que s'allunya dels clàssics editors de so, per centrar-se en la seva tasca principal: crear un panell multipista, on puguem barrejar diferents canals d'àudio i exportar-los a determinats formats o gravar en CD directament. És multiplataforma i està disponible per Windows, Mac i Linux.
Com hem vist hi ha molt més programes a part d'Audacity, però a nosaltres ens va parèixer la millor opció per l'activitat que volíem realitzar, ja que és el més fàcil d'usar. Per tant, amb aquest programa vam crear una pista d'àudio que és la següent:



Com heu pogut comprovar és una activitat que és pot dur a terme a classe. Per tant, seguint amb el nostre projecte, hem dissenyat aquesta activitat. Es tracta d'un àudio on primer sona un instrument, que en cap moment es diu el seu nom, a continuació diem una petita endevinalla sobre aquest instrument, i finalment, unes característiques més. Els alumnes amb aquestes pistes han de poder endevinar de quin instrument es tracta. A part d'aquesta pista d'àudio se'n poden fer de tots els instruments. El que nosaltres volem fer és, una vegada endevinat l'instrument que facin una recerca per veure quines coses interessants troben sobre aquest. Volíem que fos motivadora, que es pogués allunyar del que els alumnes estan acostumats a fer a classe, ja que moltes vegades en tractar-se els instruments es dona molta importància a les característiques, però menys al so. Aquí us deix la guia didàctica del material:




Com hem vist aquesta vegada hem canviat l'eina per fer feina dins l'aula. És una eina que crec que mai se m'hagués acudit per fer una activitat, és a dir, haver-la de crear jo. Però crec que és un recurs que ens dóna infinitat de possibilitats. És molt fàcil d'utilitzar i dóna grans resultats. M'estic adonant compte que sempre havíem utilitzat les mateixes eines per fer feina. Quasi sempre que ens demanàvem que féssim una activitat amb les TIC utilitzàvem el Power Point, però ara veig que hi ha molts més recursos, que al final donen un resultat molt millor. Crec que no només és un canvi positiu per nosaltres com a futurs mestres, sinó que els alumnes, avui en dia estan acostumats a tractar amb les noves tecnologies, per tant, si sempre els presentam els mateixos recursos s'acabaran avorrint. Aquestes activitats són motivadores i diferents, i d'igual forma que les altres ens permeten fer una avaluació, però fan que la classe sigui més dinàmica i més engrescadora.
Com a recurs creiem que té una infinitat de possibilitats, ja que el podem utilitzar a l'assignatura que vulguem. A música ens pot donar grans moments, ja que permet jugar amb la veu, i que els alumnes descobreixin les seves diverses formes d'utilitzar-se. Al poder distorsionar la veu, podem usar-la per ensenyar-los que són els greus i els aguts. Degut a que Audacity és un programa molt fàcil d'usar podem fer que ells també creïn el seu propi material i duguin a terme petits treballs. 
A més és una eina que podem usar transversalment, és a dir, la podem usar per exemple a l'assignatura de llengua, per tractar la comunicació. També cal dir que és una gran eina perquè alumnes que tinguin una discapacitat visual treballin les activitats de la mateixa forma que els altres companys, per tant, és una eina molt inclusiva. D'igual manera, alumnes que tinguin algun trastorn en el llenguatge, poden utilitzar aquest recurs auditiu per superar-ho.
En conclusió, crec que ha estat un gran descobriment aquesta eina, ja que com he dit, ens permet crear una infinitat de recursos, i sortir de la rutina dels mateixos que sempre. És fàcil d'usar i motivadora, per tant, em serà molt útil pel meu futur laboral.


Mar Bergas.

No hay comentarios:

Publicar un comentario